Kép: Gulácsy Lajos - Fellázadt játékok |
"Már a történelmi időkben – pl. az ókorban vagy a középkorban – az inger nélkül keletkezett látási képeket nevezték 'látomásnak'. Amikor a belső és külső világ, nem volt oly élesen [elhatárolt] – mondhatni, a természettudományok által befolyásolt – másfelől a mindennapi életet a hit és a hiedelmek erőteljesen befolyásolták, több embernek volt 'látomása', mint manapság. Az elgondolások, a képzelet – sok mindent érzelmileg felerősítettek, s hoztak a valóság élményét jelentő szintre. Az álombeli – különösen vallásos – tartalmak hathattak akár reveláció átéléseként."
"[Manapság] az átlagember főként álomban találkozhat a tudattalannal. A 'megfestett álmok' mindenki számára közel hozzák, és az éber tudat számára élményszerűvé teszik az éjszaka elsuhanó képsorokat."
"Freud szerint a művészek én-je hajlékonyabb, s így könnyebben képesek a saját tudattalanjukhoz, ... hozzáférni, s azt művészi tehetségükkel, technikai tudásukkal alkotássá formálni.
Milyen módon ábrázolják a művészek az álmot és az álmodást?
... A legegyszerűbben, ha az alvó személyt természetes helyzetben jelenítik meg, s a kontextus, a történet utal az álmodásra...
... A második az álom tartalmának bemutatása. Álomvilág a vásznon!
... A harmadik út az álmodó és álom együttes megjelenítése."
"A tudattalan világ ... nem csupán művészek alkotásában jelentkezhet közvetlen módon. A lelki betegségekben, elmebántalomban szenvedőknél a tudattalan áttöri a konvencionális határokat, s különféle tünetek, kóros tartalmak: téveszmék, hallucinációk stb. formájában közvetlenül tapasztalható. Az ilyen betegeknek nem okoz nehézséget a tudattalan tartalmak ábrázolása, mert az a tudatban 'kéznél van', súlyos szorongástól, kóros gondolatoktól, hallucinációktól, kínzó látomásoktól szenvednek. Megkönnyebbülést okoz, ha azokat papírra vagy vászonra tudják vetni."
"Gulácsy Lajos (1882-1932) művészete sok tanulságot tartalmaz a tudattalan, valamint a kreativitás és a betegség összefüggéseiről... Betegsége [szkizofrénia] folyamatos előrehaladásával mindinkább előtérbe kerülnek az álomszerű, szürrealista alkotások."
"A tudattalannak a művészi munkában betöltött fontos szerepe nem jelenti azt, hogy a tudatos tényezőknek, ... a művészi adottságnak ne lenne alapvető szerepe. Természetesen a tudattalan befolyása – az ismertetett területeken álomban, pszichotikus tartalmakban – erőteljesebb, s közvetlenebbül jelentkezik, ill. kutatható, ami egyben megegyezik az alkotó szándékával."
"Az ősember barlangi rajza nem csupán ábrázol, nem pusztán megjelöl, ... hanem a kép azonos az élővel... Az emberiség fejlődésével, a valóság változásával a képnek ez a tulajdonsága a 'józan ész' hatására a tudatunkból eltűnt ... Ugyanakkor mindez a tudattalanban megmaradt! A tudatunkban a fejlődéssel a szobrok, képek elvesztették a személlyel való azonosulásukat, s tárggyá váltak, kőbe faragott vagy vászonra festett 'képmások'. A 'képek hatalma' éppen a tudattalanra s az abban rejlő animisztikus elemekre hat..."
Forrás: itt
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése