2013. október 15., kedd

'Nagy' álom...


Kép forrása: Flickr
...amely az álmodó legmélyebb lelki tartalmait érinti, ezért a személyes élettörténeti vonatkozások helyett archetípusokkal, az emberiség közös, univerzális szimbólumaival fogalmazza meg üzenetét...
...és amely Carl Gustav Jung figyelmét is megragadta (CW XI/1 Az archetípusok és a kollektív tudattalan - A kollektív tudattalan archetípusai):

    "Egy fiatal teológushallgató álmát fogom ismertetni, akit nem ismerek személyesen. Akkor álmodta a következő álmot, amikor nehézségeket élt meg a vallásos meggyőződésével kapcsolatban:
    'Egy teljesen feketébe öltözött, szép öregember előtt állt. Tudta róla, hogy a Fehér Mágus, aki éppen egy hozzá intézett hosszabb beszédet fejezett be, amelyre az álmodó nem emlékezett, csak a zárszó maradt meg benne: >>Ehhez pedig a Fekete Mágus segítségére van szükségünk.<< Ekkor hirtelen kinyílt az ajtó, és belépett egy másik idős férfi, aki viszont talpig fehérben volt. Így szólt a Fehér Mágushoz: >>A tanácsodra van szükségem<<, és kérdő oldalpillantást vetett az álmodóra, mire így felelt a Fehér Mágus: >>Beszélj, ő ártatlan.<< Ekkor a Fekete Mágus mesélni kezdett: messze földről érkezett, ahol valami különös dolog történt. Az országban ugyanis egy öreg király uralkodott, aki érezte, hogy nem sok ideje van már hátra. Talált is egy hozzá méltó síremléket. Országában ugyanis rengeteg ősrégi síremlék található, a király pedig kiválasztotta magának a legszebbet, amely a legenda szerint egy szűz földi maradványait tartalmazza. Kinyittatta a sírt, hogy előkészíttesse magának. Amikor azonban napvilágra kerültek a sírban lévő csontok, hirtelen életre keltek, és egy fekete lóvá változtak, amely azon nyomban a sivatagba menekült, és ott nyoma veszett. Ő - a Fekete Mágus - tudomást szerzett erről a történetről, és a fekete ló nyomába eredt. Sok napon át nyargalt utána, mígnem elérte a sivatagot, átkelt rajta, a másik oldalon pedig újra füves pusztaság terült el. Ott találta meg a legelésző lovat, és ott lelt rá arra is, ami miatt a Fehér Mágus tanácsára szorul: ugyanis megtalálta a paradicsom kulcsait és most nem tudja, mitévő legyen velük.' - Az álmodó ebben a feszült pillanatban ébredt fel."

...Jung értelmezéséből a következőket emelném ki:

    "...az uralkodó szimbólum az idős király, aki örök nyugalomra szeretne szenderülni, mégpedig éppen ott, ahová hasonló 'uralkodókat' már eltemettek. Választása éppen az anima sírjára esik, aki mint egy Csipkerózsika alszik, amíg egy érvényes elv (herceg [Prinz németül] vagy princeps [elv latinul]) szabályozza és fejezi ki az életet. Ha azonban meghal a király, a lány újra visszanyeri az életét, és a fekete lóvá változik, amely már Platón hasonlatában is a szenvedélyes természet zabolátlanságát fejezi ki. Aki azt követi, a sivatagba kerül, vagyis egy vad, embertől távoli vidékre, mely kép a szellemi és erkölcsi magányra utal. Viszont ott találhatók a paradicsom kulcsai."

    "A Fekete Mágus találta meg tehát annak a kulcsát, ami az álmodót gyötrő hitbeli nehézségek megoldását kínálja, az individuáció útját megnyitó kulcsokat. A sivatag-paradicsom ellentéte tehát az elmagányosodás-individuáció vagy önmegvalósítás ellentétpárját fejezi ki."

    "A fekete ló és a Fekete Mágus - ... - kvázi gonosz elemek, a jóhoz való relatív viszonyukra utal a ruhacsere. A két mágus az öregember [Öreg Bölcs], a felsőbbrendű mester és tanító, a szellem archetípusának két aspektusa..."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése