2013. október 14., hétfő

Erotikus álmok és rémálmok az ókortól napjainkig


Kép: Johann Heinrich Füssli - The Nightmare
...Charles Stewart, antropológus 2002-ben megjelent tanulmánya áttekintést nyújt a szexualitás tudattalan megnyilvánulásainak történetéről, ezért készítettem egy összefoglalót a cikkből:

...az erotikus álmok az én határainak örök kérdését feszegetik: vajon isteni közbenjárás, erkölcstelen élet vagy friss emlékek eredményeinek tekinthetjük a nemi vágyat az álmokban?
...azaz: felelős az egyén az álmai tartalmáért, vagy esetleg olyan erők, mint az eredendő bűn vagy pszichológiai törvényszerűségek irányítják azokat?
...a fenti kérdések megítélése kultúránként és koronként változik

...Tanzániában a hadzák gyöngyökkel ékesítik fel a fiaikat az első éjszakai magömlést követően, valamint lányaikat az első menstruáció idején - jelezve az esemény pozitív és ünnepélyes jellegét
...ezzel ellentétben John Cassian feljegyzései szerint a szerzeteseket az V. században így tájékoztatták: "[A magömlés] rejtett kór jele, amely a lélek legmélyebb rétegeiben lakozik, olyasmi, amit nem az éjszaka teremt meg, csupán a felszínre hoz... és amelyek nappali bűnös gondolatokból keletkeznek."

...a különböző társadalmi megítélésnek megfelelően eltérő módszerek születtek az erotikus álmok 'kezelésére'
...a görög-római orvosok azt javasolták, hogy az álmodó aludjon az oldalára fordulva, kerülje a testhőt fokozó ételeket, érintse nemi szervét ólomtányérhoz alvás közben vagy sötétben közösüljön, hogy megakadályozza az izgató vizuális emléknyomok bevésődését, amelyek eszébe juthatnának később az álmokban
...ezzel ellentétben, Pápua Új-Guineában a vadászok szándékosan olyan mágikus illatanyaggal aludtak, amely a vaddisznó-vadászat sikerét biztosító erotikus álmokat serkentett (az erotikus álom ugyanis a sikeres vadászatot követő valódi szexuális aktus ígéretét hordozta)

...az európai történelemben az erotikus álmok fokozatosan szubjektivizálódtak, az egyén belső világához tartozóvá váltak, kifejezve valamit az egyén személyes valóságából
...ezzel párhuzamosan a szexualitás a szocializációs törekvések által (például a keresztény egyházak vagy az orvostudomány részéről) leigázni kívánt ösztönné vált, amelyet irányítani, szabályozni kell
...az álmok viszont örök kihívást jelentenek az önkontroll igényével szemben...

...a szerző nézőpontja szerint az erotikus álmok és a rémálmok a korai kereszténységig nem kapcsolódtak össze - a korábban kellemesnek tekintett szexuális témák csak ettől az időszaktól kezdve démonizálódtak (illetve összeolvadtak a fojtogató rémálmok már létező koncepciójával)
...a pszichoanalízis elméletének megszületése óta az elfojtás gyakran szerepel az erotikus álmok kiváltásának feltételezett hátterében - korai megfogalmazásban az elfojtott incesztuózus (vérfertőző) vágyak fejeződnek ki a lerohanó állat, démon vagy homályos erő alakjában
...Ernest Jones szerint a rémület és az erotika folytonosságot alkotnak a kizárólag szexuális tartalmú álmoktól az erotikus rémálmok árnyalatain keresztül a 'csak' rémálmokig - az erotikus álmok így tulajdonképpen kezdetleges rémálmok, sőt ugyanabból a feszültségből keletkeznek
...jelen cikk szerzője azonban antropológiai szempontból vitatja az elfojtás kizárólagosságát és felhívja a figyelmet azokra a történeti adatokra, melyek szerint az emberek sokszor szándékosan szeretnének megszabadulni zavaró gondolatoktól (szupresszió)

...a 'klasszikus' vagy szűk értelemben vett rémálmok során az álmodó úgy érzi, súly nehezedik a mellkasára, légzési zavarokat, bénultságot és rettegést él át - sokszor úgy jellemezték ezt az élményt, mintha egy személy, állat vagy démon ülne a mellkasukon
...érzékletes példa a fentiekre Füssli illusztrációként szolgáló festménye
...az erotikus álmok megkülönböztető jegyei a szexuális vágyak és a genitális izgalom

...az ókori görög forrásokban az álombeli szexualitás szimbolikusan értelmezendő, amely a jóléttel és a szociális státusszal kapcsolatos üzenetet hordoz
...Artemidórosz Álomfejtésében például politikusok számára igen kedvező jel édesanyjukkal szeretkezni álmukban - az anya ugyanis a szülőföld szimbóluma, így az álombeli szex a néppel, a várossal való harmonikus kapcsolatra utal
...Artemidórosz két álomfajtát különböztetett meg: 'enypnia', amely testi állapotokat fejez ki közvetlen formában (például egy éhes ember eszik álmában), és 'oneiroi', azaz profetikus álom, amely a lélek terméke és az istenek küldik
...a két kategóriának megfelelően az erotikus álmok is megoszlanak: az első típus egyszerűen kifejezi az álmodó aktuális szexuális vágyát, míg a második esetben a szexuális jelenetek célja, hogy üzenetet közvetítsenek valami teljesen más témával kapcsolatban
...az 'oneiroi' nem is feltétlenül vált ki szexuális izgalmat, hanem például kifejezheti egy spirituális élmény erejét, mint az i.e. IV. században Aszklépiosz kútjánál lejegyzett messana-i zarándoknő álmában: 'Amikor itt aludt, álmot látott. Úgy látta, hogy az istenség egy kígyóval az oldalán érkezett hozzá, majd ő szeretkezett ezzel a kígyóval. Végül ennek köszönhetően egy éven belül ikerfiúkat szült.'
...Arisztotelész gondolkodási rendszerében kiemeli az ítélőképesség felfüggesztését az álomban - ezért hiszünk el mindent, amit látunk, attól függetlenül, hogy reális-e vagy sem (kivételek ez alól az ún. 'tudatos álmok')
...Platón az egyén karakterének eltéréseit hangsúlyozta az álmok értelmezésében, ezért műveiben álomtörténeteket mutat be illusztrálandó, hogy aki önmagával jó kapcsolatot ápol, az mások irányítására is képes
...Platón a lélek (psziché) alkotórészeiként elkülönítette a racionális elmét (nous), a kedélyt (thymos) és az érzéki vágyakat az élelem, az innivaló, valamint a szex iránt (epithymia); az egyén fejlődése feltételezi mindezek értelemmel való szabályozását és integrálását - csakhogy álmodás közben az értelem is alszik, így a lélek vadsága előtörhet, félresöpörve az erkölcsöt és az intelligenciát
...érdekes adalék, hogy úgy tartották, a férfiak képesek mérsékelni vágyaikat, ám a nők teljes mértékben ki vannak szolgáltatva szexuális étvágyuknak (az akkori orvoslás szerint a női méh, amely a szexualitás helye, nem áll tudatos irányítás alatt, sőt helyet is változtathat a testben, akár egészen a fejig eljutva, ahol elnyomhatja a gondolkodás szerveit - innen ered a hisztéria koncepció is)

...később Pán isten alakja körül összefonódott az erotika és a rémálom: Artemidórosz írása alapján, ha Pán szó nélkül ránehezedik az álmodóra, az a szorongás és a szenvedés jele, míg ha szól hozzánk, akkor szavai az igazságot hordozzák, a vele való közösülés pedig hatalmas vagyont jósol
...időszámításunk kezdetén aztán megszületett a latin 'incubus', azaz lidérc kifejezés, amely az álmodóra telepedő démont jelentett eleinte, később azonban erotikus felhanggal is kiegészült - létrehozva az erotikus rémálmok kategóriáját, amelyet sok-sok évszázaddal később tovább bővített a 'succubus' kifejezés (női lidérc, amely az álmodó alá bújik be)
...feltehetően a sztoikus filozófia hatására, Caelius Aurelianus a betegségek kezeléséről írva külön fejezetet szentel a rémálmoknak, amelyeket csak krónikussá válva tekint kórosnak, illetve amelyek közül néhányat erotikus képzelgés eredményének tart - az emlékezeti képeket és a fantáziaképeket ugyanis ekkoriban, a sztoikus gondolkodók hatására kezdték elkülöníteni egymástól

...a korai kereszténység a pogány isteneket 'démon' titulussal az ördög irányítása alá rendelte - rituális varázsigékkel a démonoknak meg lehetett parancsolni, hogy álmokat vigyenek másokra (például szexuális vágyat keltő álomképeket)
...a keresztény tanács szerint az alvás közbeni képeknek nem szabad hinni, mert a sátán művei lehetnek - az álmok így a jó és rossz által polarizált világ negatív oldalára kerültek az erkölcstelenség lehetősége miatt
...John Climacus ide kapcsolódó tanácsai szerzeteseknek: 'Az ördög gyakran a fény angyalainak vagy mártírok alakját ölti magára, amikor álmunkban megjelenik és beszél hozzánk... Ha elkezdünk hinni az ördög szavának alvás közben, akkor a játékszerévé válhatunk nappali életünk során is.'
...Tertullianus-szal kezdődően úgy tartották, hogy az álmok egyaránt érkezhetnek Istentől, az ördögtől vagy a lélekből - továbbá felmerül a 'kevert' álmok lehetősége: amikor a lélek képzeleti képeiben valamilyen külső erő hatása érvényesül, mely hatás egybevág a lélek vágyaival
...a III. században a szerzetesek között elterjedt nézet volt, hogy álmaikat démonok képesek manipulálni, bűnös gondolatokra csábítva - a gonosz képzetek így egyszerre belső tartalmak és külső hatások eredményei
...az álmok és a hallucinációk birodalmában a leggyengébb az akaraterő, így a szerzetesek ezeken az élményeken keresztül váltak kiszolgáltatottá legkönnyebben a kísértésnek
...az erotikus rémálmok esetében úgy vélték, a lélek érzéki része egyesíti erőit az agresszív tartalmakkal, hogy legyőzhesse az intellektust (éppen ellenkezőképpen, mint ahogyan Platón feltételezte az intellektus és a kedély összefogását az érzékiséggel szemben)
...ha az álmok befolyásolhatók a lélek oldaláról, akkor az egyén felelős a bűnös tartalmakért - John Cassian például az éjszakai ejakulációt csak jóllakottság esetén tartotta bocsánatosnak, hiszen ilyenkor pusztán a test fizikai reakciójának tekintették, ugyanakkor mindössze havonta két alkalommal vélte természetesnek az éjszakai magömlés előfordulását, bár az évente három alkalmat még ennél is elfogadhatóbbnak tekintette
...az aszkézisben élők számára a középkorban folyamatos témát nyújtott az erotikus álmok kérdésköre - a választóvonalat az 'ártatlan' testi reakciók és a 'bűnös' kéjelgés között az utóbbi javára az élvezetes vizuális képek jelenléte képviselte, továbbá az akarati erőfeszítések hiánya, amelyekkel a szerzetesnek küzdenie kellett volna a tisztátalan gondolatok ellen

...az egyházi etika elterjedt a laikus népesség körében is, így lassan általánossá vált a nézet, hogy az erotikus álmok veszélyesek és félelmetesek
...a középkor világképe szerint az illúziók és fantáziák világa démonok által eltorzított terület, ezért kerülendő, még ha nem is olyan szigorúan, mint a szerzetesek számára
...egy XVII. századi ír penitencia-könyv megkülönbözteti az erotikus tetteket és gondolatokat, a bűnbánatot pedig a következőképpen írja elő: 'Aki csak vágyik a paráználkodásra, de nem teszi meg azt, tartson egy évig bűnbánatot... Aki önszántából beszennyezte magát alvás közben, keljen fel és énekeljen el kilenc zsoltárt letérdelve... Aki alvás közben vétkezni akar, vagy akaratán kívül beszennyezi magát, tizenöt zsoltárt; aki vétkezik, de nem szennyezi be magát, huszonnégyet.'
...1215-től a katolikus egyház kötelezővé tette a gyónást, ám a későbbi református kritikák szerint ez az intézmény egyáltalán nem csökkentette - sőt inkább fokozta - az erotikus 'bűnök' arányát, ezért a református egyház a tisztulás jegyében az egyéni felelősséget és számadást hangsúlyozta Isten színe előtt
...a XVI. században az egyéni felelősség kiterjedt a gondolatokra, a meggyőződésekre és a fantáziákra - boszorkánypereket eredményezve, melyeknek gyakori vádpontját alkotta az Ördöggel való közösülés
...az egyház problémáját annak eldöntése jelentette ebben az időszakban, hogy az álmokban vagy éjszakai víziókban elkövetett tetteket egyúttal testi bűnöknek tekintsék-e - a boszorkányság realitásának kérdése és az álomképekért felróható felelősség problémája sohasem dőlt el végérvényesen
...Freud egyszer feltette a költői kérdést: 'Vajon miért hasonlítanak a boszorkányok kínzás alatt tett vallomásai annyira a pszichoanalitikus kezelés alatt álló páciensek közléseihez?' - az elfojtott szexualitás közös problémája valószínűleg hasonló beszámolókat eredményezett mindkét esetben, ráadásul a pszichoanalízisben elhangzott emlékekkel, történetekkel kapcsolatban szintén felmerült a kérdés, hogy vajon valóságos eseményekről vagy fantáziáról van szó?

...a tudomány és a filozófia világában René Descartes jegyezte le igen jelentős álmait 1619-től, továbbá következetesen alkalmazta ezeket gondolatainak alátámasztására
...feltette például a kérdést: 'Mi van, ha egyáltalán nem létezem, hanem pusztán egy álom töredéke vagyok?' - majd a következőkkel érvelt: míg az álomban nincs tudatában annak, hogy gondolkodik, az éber tudatosság állapotában ezzel tisztában van, így a két állapot elkülöníthető
...az orvostudomány szintén fontos adalékokkal szolgált az álmokkal kapcsolatban - 1650 és 1850 között orvosok és tudósok nem kevesebb, mint 25 írást adtak ki a rémálmokról, továbbá ebben a periódusban alakult át az 'incubus' fogalom démoni lényből fizikai állapotokat kísérő jelenséggé
...a boszorkányüldözés lezárulásával a rémálmok legfontosabb jellemzőiként a rettegést és fojtogató érzést definiálták - a szexualitás társulhat ugyan mindehhez, de már korántsem meghatározó elem
...MacNish az alvási paralízisre helyezi a hangsúlyt rémálmok esetén és lehetséges okokként felsorolja az asztmát, a torokgyulladást és az emésztési zavarokat - miközben az erotikus álmokat ebben az időszakban egyfajta mentális önkielégítésnek tekintik a fizikai maszturbációhoz kapcsolódóan
...erotikus rémálmok természetesen továbbra is előfordulhatnak, ám a felvilágosodással eltűnik a fogalom a köztudatból és a kategóriák újra szétválnak rémálmokra, valamint szexuális álmokra
...a szexualitás elfojtása tovább erősödik a viktoriánus korban; a morális értékrend száműzte az erotikus tartalmak nyílt megjelenítését, továbbá ekkor született a 'pornográfia' kifejezés is - megkezdődött az erotikus álmok elrejtése a szégyenletes témák közé

...Bronislaw Malinowski, antropológus 1914-től naplót vezetett terepmunkában szerzett tapasztalatairól, amely egyúttal betekintést nyújt korának a nemi vágyakhoz való viszonyulásába - nappal szexuális önmegtartóztatásban élt és ellenállt ugyan a helyi lányoknak, amikor idegen országokban járt, ám éjszakánként ezek a nők 'látogatták' álmában
...tisztátalannak, bujának, érzékinek és erotikusnak nevezi fantáziáit, amelyek ellen még arzént és kinint bevetve is küzdött - hasonló belső harcokat átélve, mint az aszkéták, annak ellenére, hogy nem vallásos indítékok vezérelték (már gyerekkorában elhagyta a katolikus egyházat)
...a keresztény világnézet általánossá válásával párhuzamosan a pszichoanalízis módszere is merített a vallásos gyakorlatból: kialakította a gyónás módszerének medikalizált változatát, melynek segítségével a páciens nagyobb belső tudatosságra tehetett szert
...Malinowski tinédzserként olvasta Freud műveit, így álmai értelmezésében integrálja az Ödipusz-komplexus és a vérfertőzés elfojtott vágyának teóriáit is
...erotikus rémálmait ugyanakkor tudatos nappali ambíciói, az önmegtartóztatáshoz való ragaszkodás és a folyamatos önsanyargatás egyaránt okozhatták - ezért a tudattalan elfojtás kizárólagossága az ő esetében szintén megkérdőjelezhető, mint az álmok forrása

...az álmok akaratunktól független események, így a pszichoanalízis (például Abraham vagy Torok) nézete szerint az egyén úgy internalizálja azok tartalmát, mint ahogyan a váratlan életeseményeket igyekszik befogadni - igazából re-internalizáció történik, mivel az egyén belső tartalmát vetíti a képekbe, majd az álmokon keresztül visszafogadja késztetéseit
...az elfojtás Abraham és Torok relatív értelmezésében nem feltétlenül ösztönök vagy gyerekkori élmények eredménye, pusztán az internalizáció folyamatának zavara
...Malinowski például saját döntése alapján, szándékosan igyekezett elnyomni nemi vágyait, hogy hű maradhasson menyasszonyához, továbbá vágyott énképének fenntartása érdekében
...akkoriban úgy tartották, hogy nappal személyiségünk és gondolataink érvényesülnek álmainkban is, ezért az álomtartalmak akarattal befolyásolhatók és az egyén felelős értük - az esti imádságok hasonlóképpen azt célozták meg, hogy akarattal elűzhetőek legyenek a félelmetes vagy zavaró álomképek
...a 'tudatos álmodás' az elmúlt húsz évben népszerűvé vált és bebizonyosodott, hogy bizonyos nem túl bonyolult technikákkal valóban viszonylag könnyen elsajátítható az álmok feletti kontroll - Freud korában még arra használták az álom befolyásolhatóságát, hogy mind a félelmetes, mind a szexuális tartalmakat elkerüljék, manapság azonban az erotika megítélésének változásával az álomjelenetekben is nőtt a szexuális szabadság

...összegezve az eddigieket, az erotikus rémálmok - az incubus kíséretében - a kereszténység elterjedésétől a felvilágosodásig jellemezték a nyugati társadalmak gondolatvilágát (szoros összefüggésben a nappali szexuális fantáziák éppen aktuális megítélésével); a korábbi forrásokban és az ezt követő időszakban szétválnak a félelmetes és averziót kiváltó rémálmok, illetve az akár kívánatos és kellemes élményt nyújtó erotikus álmok
...az elmúlt évszázadokban viszont a rémálmok kifejezetten romantikus történeteket is ihlettek, ilyen Mary Shelley Frankenstein története vagy Bram Stoker Drakulája - az utóbbi alapjául szolgáló rémálomban például Stokert egy lány próbálta megcsókolni, csakhogy nem a száján, hanem a nyakán
...a XX. századi horrorfilmekben folytatódott a rémtörténetek újkori keveredése az erotikával, mintha a korábbi egyéni incubus álmok elképzelt valósággá váltak volna - mindeközben a tudományos kutatások szerint (például egy 1984-es boston-i vizsgálat alapján) az egyéni rémálmokban semmiféle szexuális tartalmat nem találtak
...az incubus kifejezés közben lassan olyannyira eltűnt a köztudatból, hogy amikor a Reebok 1996-ban Incubus néven terjesztette egyik edzőcipőjét, több mint 50.000 eladott termék után jelezte valaki, hogy a cipő egy olyan lidércről kapta a nevét, amely nőket molesztál álmukban
...a lidércek a fikció világába költöztek, ugyanakkor felbukkantak helyettük a földönkívüliek, akik a beszámolók szerint szintén előszeretettel követnek el szexuális visszaéléseket az elrablások során (ezek az 'élmények' legtöbbször szintén az ágyban fekve és bénultsággal kezdődnek, továbbá keverednek bennük az iszonyat és az élvezet érzései)
...a földönkívüliekkel való találkozásoknál újra felmerült a régi dilemma: vajon mindez álom, fantázia vagy valóság? - különösen nagy a zavar a mentális befolyásolással kapcsolatos beszámolókban, ahol az idegenek például szerelmet és/vagy nemi vágyat ébresztenek maguk iránt
...Hacking szerint a szociális megítélés meghatározza, hogyan értékeljük vagy akár éljük át tapasztalásainkat, így az erotikus rémálom átalakult, ám mégis újra aktuális jelenléte a filmekben és az UFO-történetekben azt jelzi, hogy újra mindennapjaink - pontosabban éjszakáink - részévé válhatnak ezek a paradox élmények

Forrás: Charles Stewart - Erotic Dreams and Nightmares from Antiquity to the Present

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése