2014. április 14., hétfő

Etikai problémák az árnyékkal...


Kép: Khidr és Nagy Sándor
...Marie-Louise von Franz az alábbi - Koránból idézett - történettel szemlélteti, hogy nem minden feltétlenül rossz, ami árnyék...

    "Ha az árnyék értékes, vitális erőket hordoz, akkor azokat - az aktuális tapasztalatokat alapul véve - asszimilálni kell és nem elfojtani. Az egótól függ, feladja-e büszkeségét és önhittségét, és képes lesz-e elfogadni azt a látszólag sötétnek tűnő dolgot, amely valójában nem is az. [...]

    Az árnyékkal való találkozás etikai nehézségeinek jó leírását találhatjuk meg a Korán 18. könyvében. Ebben a történetben Mózes a sivatagban találkozik Khidr-rel, 'a Naggyal' vagy 'Isten első angyalával'. Együtt vándorolnak, és Khidr hangot ad abbéli félelmének, hogy Mózes nem lesz képes megbotránkozás nélkül szemtanúja lenni tetteinek. Márpedig ha Mózes nem bírja ki vele, és nem bízik benne, akkor Khidr elhagyja őt.

    Khidr tüstént meglékeli néhány szegény falusi halászcsónakját, majd Mózes szeme láttára megöl egy szép fiatalembert, és végül helyreállítja a hitetlenek városának leomlott falait. Mózes nem állja meg, hogy felháborodásának hangot ne adjon, így Khidr elhagyja őt. Távozása előtt azonban feltárja tetteinek okát.

    Khidr, hogy meglékelte a csónakot, megmentette azt a kalózoktól, akik már úton voltak, hogy ellopják. A csinos fiatalember viszont bűncselekményt akart elkövetni, meggyilkolásával Khidr megóvta jámbor szüleit a becstelenségtől. A fal helyreállításával két jámbor fiatalembert mentett ki a romok alól, ami eltemette a kincseiket. Mózes, morális felháborodása miatt, csak most, túl későn látta be, hogy ítélete elhamarkodott volt. Khidr cselekedetei teljes mértékben gonosznak tűntek, noha nem voltak azok.

    Naiv módon szemlélve a történteket, azt feltételezhetjük, hogy Khidr nem más, mint a jámbor, törvénytisztelő Mózes törvényszegő, szeszélyes, gonosz árnyéka. Ám ez nem igaz. Khidr sokkal inkább az Istenség bizonyos titkos, kreatív megnyilvánulásainak megszemélyesítője."

/Marie-Louise von Franz: Az individuáció folyamata - Az árnyék tudatosítása, in C. G. Jung: Az ember és szimbólumai/

...eszerint Khidr szűk látókörrel nézve elutasított árnyékfigura, a belátás egy magasabb fokán azonban már Bölcs Öregként taníthat rejtett igazságokról...

/A képen Khidr (jobbra) és Nagy Sándor szemlélik, ahogyan a sózott hal életre kel az Élet Vizétől./

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése