2013. november 9., szombat

Álomnaplók a II. világháborúból


Kép: Laufeni kastély
...a Harvard Gazette oldalán egy izgalmas kutatás rövid összefoglalójában ismerhetjük meg a II. világháború nemrég felfedezett különleges dokumentumait
...a naplók története szomorúan kezdődik: Kenneth Hopkins angol őrnagy és 79 társa német fogságba esett a laufeni kastélyban 1940 és 1942 között
...a genfi egyezménynek köszönhetően a foglyokat viszonylag jó körülmények között tartották, így Hopkins őrnagynak, aki doktori disszertációjára készült a Birminghami Egyetemen, volt lehetősége és ideje rendszeresen lejegyezni fogolytársai álmait
...Hopkins őrnagy azonban két év fogság után elhunyt tüdőbetegségben, naplói mégis eljutottak a konzulenséhez a Birminghami Egyetemre, ahol a könyvtárban őrizték őket olvasatlanul 2012-ig
...a 492 álom tudományos jelentőségét Deirdre Barrett pszichológus - a Harvard Medical School Pszichiátriai Osztályának adjunktusa - fedezte fel, majd oktatóként diákjaiból kutatócsoportot szervezett az anyag tartalmi elemzésére

...vajon miről álmodtak a háborús foglyok?

    "Hazatértem, bementem a kamrába és mindent megettem, amit ott találtam. Aztán elmentem otthonról, találkoztam a húgommal, meg egyik barátommal egy étteremben és nagyot vacsoráztam. Azután átmentünk egy másik bárba, és ott tovább ettem. Visszamentem az első étterembe és ott találtam egy nagyszerű keveréket árpa- és barnasörből. Aztán aszalt szilvát ettem vaníliamártással, amelyhez egy üveg sörrel összekeverve. Majd visszatértem a húgomhoz és még egy adag ételt ettem. Ezután újra visszatértem a bárba és megettem egy nagy tál rágcsálnivalót. Amíg ott voltam, német őrök érkeztek újabb rabokkal."

...a kutatás tartalmi elemzése szerint a rabok gyakori álomtémái közé tartoztak a hatalmas adag ételek, a családtagok, a szökés, valamint a tétlenség elviselhetetlen érzése
...meglepő módon a háborús helyzet ellenére az álmok jobban emlékeztetnek a börtönben élők anyagaira, mint a harci traumát elszenvedett katonák éjszakai képélményeire
...az eltérés valószínűleg annak köszönhető, hogy ezeket a férfiakat a háború korai szakaszában fogták el, így nem volt részük sok közelharcban (sőt, többen az első ütközetük során estek rabságba)

...a részletes tartalomelemzés során további érdekes különbségekre derült fény a foglyok álmai és a kontrollcsoportként használt populáció tematikája között:
...a fogságban élő katonák álmaiban az átlagosnál kevesebb női szereplő, barát és állatfigura bukkant fel
...ugyanakkor a normál populációhoz képest több férfi szereplővel, családtaggal és halott személlyel álmodtak a rabok
...a szokásosnál kevesebb arányú volt az álmokban az agresszió, a barátkozás, a szexualitás és a törekvés (valamilyen cél felé)
...amikor mégis agresszív tartalommal álmodtak a katonák, az gyakran szélsőséges és valóságos jelenetekben fogalmazódott meg: erőszak a csatatéren, lövöldözés, késelés, gyilkolás - miközben az átlagosnak számító férfi álmokban az agresszió általában veszekedésben, inzultálásban és lökdösődésben fejeződik ki
...az erotikus álmokra is hatással volt az elzártság: a szexualitás tárgyaiként általában távoli, elérhetetlen nők - például egy tiszt felesége vagy egy úrihölgy - jelentek meg a cselekményben
...a szökéssel kapcsolatos álmok mintha kétféle viszonyulásról árulkodnának: mintha a menekülés egyrészt sürgető kötelesség lenne, másrészt viszont veszélyes és ráadásul értelmetlen, hiszen a háború nem tarthat sokáig

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése