2014. február 3., hétfő

Híres álmok: Albrecht Dürer


Kép forrása: Web Gallery of Art
...Albrecht Dürer apokaliptikus álmot látott 1525 júniusában, amelyből szöveggel kísért ecsetrajzot készített
...a megörökített álom a reformáció születésekor, bizonytalan vallási periódusban érkezett, amikor Isten haragjától tartva sokan özönvíztől rettegtek...

    "Waetzold írja nagy Dürer-monográfiájában, hogy az 1525-ös évre többen is új vízözönt jósoltak. Ezek a jóslatok olyan határozott formát öltöttek, és a korabeli hit a Jegyekben olyan mély volt, hogy előrelátóbb emberek már gondoskodtak maguknak magasabb emeleteken levő lakásokról. A kormányzat magas hegyekre költöztetését is számításba vették. Ilyen körülmények idézhették elő Dürer rémálmát, amelyet leírt és meg is festett, hogy nagyobb nyomatékot adjon ennek a 'darab Apokalipszis'-nek, ahogyan Wölfflin nevezte. Számunkra pedig ezek a tények arra világítanak rá, hogy Dürer gondolatvilágában milyen jelentőséggel bírtak az álmok.
    'Az 1525-ös évben Pünkösd után, szerda és Pünkösdnap között (június 7-8.) éjszaka álombeli látomásom volt, hogy nagy vizek hulltak az égből. És ez csak mintegy 4 mérföldnyire tőlem érte a Földet nagyon nagy kegyetlenséggel, zajjal és süstörgéssel, és elöntötte az egész országot. Ezenközben olyan erősen megijedtem, hogy felébredtem, előbb hogysem a többi vizek is lezúdultak volna. És a vizek nagyon nagyok voltak. Némelyek messzebb, mások meg közelebb estek, és olyan messze magasból, mintha lassan hulltak volna. De hogy az első víz, ami hamarságosan földet ért, oly gyorsasággal, széllel és zajgással jöve, olyannyira megijedtem, hogy felébredtem, egész testemben reszkettem, és sokáig nem tértem magamhoz. De amint reggel felkeltem, ide felfestettem, úgy, ahogy láttam. Isten fordítson mindent jóra, Albrecht Dürer.'
    Az aláírt kézirat fölött, ugyanazon a papíron egy ecsetrajz látható. Enyhén hullámzó, sík táj, elszórt fákkal, vízparton épületcsoportok (falvak) körvonalai tűnnek fel. A magasból sötétebb és világosabb foltok ereszkednek lefelé: a vizek közelebbi és távolabbi tömege. A horizontvonal fölött van a legsötétebb, óriási víztömeget jelző, fentről lefelé vonuló, majd hullámokban szétterülő folt: atomrobbanásra emlékeztető forma - csak éppen megfordítva."

/részlet Ditrói Ervin: A fantasztikus Dürer című írásából, in: Korunk 38. évf. 1-2. sz. (1979. január-február, p. 75-80./

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése