2014. június 22., vasárnap

"Csak az éj első óráiban változhatom emberré..."


Kép: H. Lee Shapiro
...az idézet nem egy népmeséből, hanem C. G. Jung egyik fontos álmából származik:

    "1912-ben, karácsony táján volt egy álmom. Pompás olasz loggiát láttam oszlopokkal, márványpadlóval és márvány mellvéddel. Ott ültem aranyozott reneszánsz széken, előttem ritka szép asztal. Zöld kőből készült, mintha smaragd lett volna. Ott ültem tehát és a távolba meredtem, a loggia ugyanis egy kastély magas tornyának a tetején ékeskedett. Gyerekeim szintén az asztal mellett ültek.
    Egyszer csak leereszkedett valamiféle madár, talán egy sirály vagy egy galamb. Kecsesen rátelepedett az asztalra, én pedig intettem a gyerekeknek, hogy maradjanak nyugton, nehogy elriasszák a szép fehér madarat. A galamb csakhamar szőke hajú, mintegy nyolcéves kislánnyá változott. A gyerekekkel együtt elszaladt, és játszani kezdett velük a kastély oszlopos folyosóin.
    Gondolataimba merülve a helyemen maradtam, és azon tűnődtem, amit épp az imént éltem át. Erre a kislány visszatért és karját gyöngéden a nyakam köré fonta. Aztán váratlanul eltűnt, ám ismét ott volt a galamb, és emberi hangon, lassan, tagoltan így szólt: 'Csak az éj első óráiban változhatom emberré, mialatt a hím a tizenkét halottal foglalatoskodik.' Ezzel a kék levegőbe emelkedett, én pedig fölébredtem.

    Az egyetlen, amit az álmomról mondhattam, az volt, hogy a tudattalan hallatlan felélénkülésére vallott. De nem ismertem olyan technikát, amellyel rá lehet találni a benső folyamatok nyitjára. Mi dolga lehet egy hím galambnak tizenkét halottal? [...] ...a rejtélyt csak nem tudtam megoldani. Végül is kénytelen-kelletlen feladtam a küzdelmet. Nem maradt más hátra, mint várni, tovább élni és figyelni a fantáziáimra."

/Carl Gustav Jung: Emlékek, álmok, gondolatok/

...később ebből a gondolatból született meg - az álomképekkel és fantáziákkal való kísérletezés eredményeként - az aktív imagináció módszere, amelynek segítségével Jung kapcsolatba léphetett tudattalanjának alakjaival
...mind a technika felismerése, mind a tudattalanról szerzett tudás egészen új dimenziókkal gazdagította a pszichológiát
...az aktív imaginációk szövegéből és Jung festményeiből készült a Vörös könyv (Liber Novus) című páratlan dokumentum (sajnos magyar nyelven még nem elérhető...)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése