2013. december 4., szerda

Álomvariációk egy témára...


Kép forrása: itt
...egy szemléletes álompélda Don Kuiken: Az álommetafora kibővített koncepciója című tanulmányából, amely alátámasztja, hogy a különbözőnek tűnő, de egymás után következő álmok vagy álomjelenetek gyakran ugyanazon téma variációi
...az írás szépen demonstrálja azt is, hogy a modern kori pszichoanalízis milyen nagy mértékben kibővítette az álmok klasszikus, freudi megközelítését

...az álom:

    "Az első, amire emlékszem az, hogy egy barátom... vezet az országúton, és megbeszéltük, hogy találkozunk... Olyan házasságban él, hogy a felesége egy másik városban lakik. Akárhogyan is, végül odaértünk a házához... Sokan voltak nála. Volt egy kis idegesség bennem, mert - Hogy fogom én magam érezni ezek között az emberek között?... de azért tudtam, hogy... bele fogok illeni... mert [a barátom] olyan fantasztikus házigazda és ember. Az egyik jó dolog az volt, hogy láttam ezt a házaspárt együtt, mert a házasságuk nehéz dolgokon ment keresztül... És az volt, hogy láttam őket, és gondoltam - Örülök, hogy... a dolgok most megint rendben vannak velük.
    Azután a házban, ahol felnőttem... az anyámmal és a nevelőapámmal... és ott ez a sziámi macska, amelyik ott volt sokszor a ház körül... annyira szép, a kis fehér mancsával és a szája körül is az a fehér folt. Féltem tőle, hogy megérintsen... de azután eldöntöttem - Nem, mégis közel engedem - és... amikor azt hittem, hogy csak megérinti az arcomat, megkarmolt, és felhorzsolta a bőrömet, ami nyomot hagyott az arcom bal oldalán, ahol azt hittem, hogy csak gyengéden simogat a mancsával... De így is örültem neki... mert ott volt ez a... szerető kapcsolat... tett egy lépést felém közeledve, és én is odaléptem, hogy megengedjem neki."

...mi a közös a két álomjelenetekben?

    "Amellett, hogy jól példázza a nagy hatású álmokat, amelyekkel viszonylag gyakran találkozunk kutatásaink során, ez az álom olyan variációit tartalmazza egy komplex témának, amely először az elfogadást közelíti meg, majd pedig a kiengesztelődés felett érzett megelégedettséget... Az álmodó először egy 'előzetes érzelmet' fejez ki az első epizódban, és a másodikban megismétli és variálja, mintha, ahogy Ingarden mondaná, 'jóllakatná magát a kérdéses minőséggel, hogy konszolidálja annak birtoklását'.
    Az álomtéma variációi, amelyekben az átérzett jelentések fokozatosan variálódnak, lehet, hogy döntő fontosságúak a hatásuk megértéséhez a rákövetkező ébredés utáni érzéseink és gondolataink szempontjából. Ebben a példában az álmodó elképedt, mind az álomban, mind pedig utána, hogy milyen mélyen szereti a kiscicát. De azért egy sokkal fontosabb változást is leírt: amikor úgy találta, hogy már szabadon tudja szeretni a macskát, azt találta, hogy tudja szeretni az anyját, akinek karmai (metaforikusan értve) ugyancsak fájdalmas nyomokat hagytak ezen az álmodón. Bár későbbi reflexiói elmélyítették ennek az érzelmi változásnak a megértését, az álmodó a kiengesztelődés és összebékülés kezdődő érzését az álomban érezte meg először."

Forrás: IMÁGÓ Budapest folyóirat 2013/2. szám

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése