2014. május 11., vasárnap

Amplifikáció: ajtó/kapu


Kép: René Magritte - A győzelem (1939)
    ...Az átmenetet jelképezi két (térbeli vagy időbeli) állapot (pl. benn-kinn, barátságos-ellenséges, ismert-ismeretlen, természetes-természetfeletti, profán-szent, élő-holt), két életkor (magzat-csecsemő, ifjú-öreg), két naptári időszak (világosság-sötétség, nappal-éj, óév-új év, tavasz-nyár), továbbá két világ (e világ-pokol, e világ-mennyország) között. Mint ilyen, az átmenet helyenként a vulva [női nemi szerv], illetve a száj, a torok jelképe is, a nemzés és a születés, illetve a halál pillanatában.

    ...A kapu összeköt és átenged, mint a híd, de a rajta való átlépés rituális szabályozottsága és helyének megválasztása által el is választ, kizár vagy berekeszt. Ez lehet tiltás, mint pl. a küszöbre lépés tilalma, vagy próbatétel teljesítése; pl. mongol előírás szerint a Dzsingisz kán sátrába belépőnek két tűzfal között elhaladva kellett megtisztulnia; a mitikus, mesei átjárókban a hősnek szörnyek, összecsapódó sziklák, forgó beretvák közt kell átjutnia (pl. Tündérország kapuja, kincses kamra ajtaja, az Édenkert bejárata a lángoló pallossal).

/Hoppál Mihály - Jankovics Marcell - Nagy András - Szemadám György: Jelképtár/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése